დღეს ბაზარზე ხის კარ-ფანჯრები თითქმის აღარ არის და მაღალი ხარისხის, გამძლე კარები თანდათან იცვლება თანამედროვე „ევრო“ (uPVC) კარ-ფანჯრებით. სრულად აცნობიერებენ თუ არა ადამიანები, თუ რა შედეგები შეიძლება მოჰყვეს ამ ცვლილებას ჯანმრთელობასა და საცხოვრებელ გარემოზე და რა ბედი ელის ძველ ხის კარ-ფანჯრებს? Jnews-მა ამ და სხვა თემებზე ესაუბრა მხატვარ ჰაიკაზუნ ღარაგულიანს, რომელიც ასევე ამზადებს ხის ნივთებს და არემონტებს სიმებიან მუსიკალურ ინსტრუმენტებს.

— დღევანდელი ევრო (uPVC) კარ-ფანჯრები დამზადებულია თუ არა ეკოლოგიურად სუფთა მასალისგან, უსაფრთხოა თუ არა ისინი ჯანმრთელობის თვალსაზრისით?

— „ევროს“ კონცეფცია სულ სხვა რამ არის. ჩვენს გარშემო არსებული კარ-ფანჯრები არ არის ევროპული. მე არ მინახავს ევრო კარი-ფანჯარა არაბუნებრივი მასალისგან დამზადებული.

როდესაც ბუნებრივ მასალებზე ვსაუბრობ, ვგულისხმობ ლითონის მასალებს, ხეს, ალუმინს და ა.შ. ანუ ხესაც აქვს თავისი ევროპული სტანდარტები, რომლებიც აუცილებლად უნდა იყოს დაცული.

ჩვენს ქვეყანაში „ევრო“ კარ-ფანჯრები უბრალოდ ევროპული პროტოტიპის მიხედვით მზადდება და ჩვენ თვითონ ვაღიარებთ, რომ ისინი ევროა. თუმცა, დღევანდელი „ევრო“ კარ-ფანჯრები არ მიმაჩნია ევროპულ სტანდარტებთან შესაბამისობაში.

პლასტმასი თავისთავად ტოქსიკური ნივთიერებაა; ჩვენ უბრალოდ ვერ ვხედავთ და ვერ ვამჩნევთ ბევრ რამეს.

პლასტმასი ხელოვნური მასალაა, რომლის გავლენა საშუალო მომხმარებლისთვის ხანგრძლივი გამოყენების შემთხვევაში სრულად არ არის შესწავლილი.

— რატომ არის ხის კარ-ფანჯრები უფრო ძვირი?

— ხის კარ-ფანჯრები შედარებით ძვირია, რადგან ხე ბუნებრივი და ძვირფასი მასალაა. ის, როგორც წესი, ერთიანი ნაწილისგან მზადდება. ხის დამუშავება დიდ დროს მოითხოვს, გამოცდილ ხელოსნებსა და დიდ შრომას მოითხოვს. გარდა ამისა, ხესთან მუშაობისას დიდი რაოდენობით ნარჩენები წარმოიქმნება: ზოგჯერ მთლიანი მასალის მხოლოდ 30% გამოიყენება, რაც ასევე გავლენას ახდენს საბოლოო ფასზე.

ჩვენ არ გვაქვს მასშტაბური წარმოება, სადაც ხის კარ-ფანჯრები მზადდება, ამიტომ ისინი ძირითადად ინდივიდუალური შეკვეთების შემთხვევაში მზადდება. ამის საპირისპიროდ, პლასტმასის ევრო კარ-ფანჯრები ძირითადად მზა სახით მზადდება და სწრაფად იკრიბება, რაც ამცირებს მათ ღირებულებას.

ხარისხიანი მასალა ყოველთვის ძვირია: ადამიანს შეუძლია მარტივად შეიძინოს კარი 200 ლარად და დღეს მისი ბაზარზე პოვნა ადვილია, მაგრამ ხარისხი და გამძლეობა სხვა საკითხია.

— შეგიძლიათ დეტალურად ისაუბროთ ხისა და პლასტმასის (uPVC) კარებსა და ფანჯრებს შორის განსხვავებაზე?

— ხეს ბუნებრივად აქვს დაბალი თბოგამტარობა და კარგად ინარჩუნებს ოთახის სითბოს. ევრო კარებსა და ფანჯრებს ასევე შეუძლიათ მაღალი თბოიზოლაციის უზრუნველყოფა, განსაკუთრებით თუ მათ აქვთ ორმაგი ან სამმაგი მინა. ორივე ვარიანტი შეიძლება ეფექტური იყოს, თუ ისინი სწორად არის დამზადებული და დამონტაჟებული. არსებობს რეზინის მასალები, რომლებიც ეფექტურია სწორად გამოყენების შემთხვევაში.

ბევრი ოჯახი, პლასტმასის ფანჯრების დაყენების შემდეგ, აწყდება ნესტის, კედლებზე ობის ან ბავშვებში ხშირი დაავადებების პრობლემას, რეალური მიზეზის გაგების გარეშე.

ხე „მსუნთქავი“ მასალაა, მას შეუძლია რეაგირება მოახდინოს ტენიანობის ცვლილებებზე. თუ ის არასწორად დამუშავდება, მას შეუძლია დეფორმაცია ან ლპობა. ევრო კარები და ფანჯრები ძალიან წყალგაუმტარია, არ შთანთქავს წყალს და ამ მხრივ ნაკლებ პრობლემებს ქმნის.

ხის კარებსა და ფანჯრებს დროთა განმავლობაში შეიძლება დასჭირდეთ საღებავის ან ზეთის განახლება. პლასტმასის ვერსიებს მცირე მოვლა სჭირდება, არ იჟანგება და არ ლპება.

— თუ ბაზარზე მხოლოდ ბუნებრივი მასალები იყიდება, განა ბუნებას მეტ ზიანს არ მივაყენებთ?

— ნებისმიერ შემთხვევაში, ნებისმიერი მასალის გამოყენება გარკვეულწილად ზიანს აყენებს ბუნებას. ხე ბუნებრივი მასალაა, მაგრამ მოგვიანებით ის ნარჩენებად იქცევა და გადამუშავებას ექვემდებარება. იმ ქვეყნებში, სადაც ხე ხშირად გამოიყენება, მიღებული ზედმეტი ხე გადამუშავდება. მაგალითად, მათ ამარილიანებენ, აპრეხებენ  ან ავეჯს ამზადებენ.

ჩვენ გარშემორტყმული ვართ ხელოვნური მასალებით, რომლებიც ზიანს აყენებენ, მაგრამ ჩვენ ამას ვერ ვხედავთ, მაგრამ ჩვენი სხეული ამას აცნობიერებს.

— კარ-ფანჯრების დასამზადებლად რომელი ჯიშის ხე გამოიყენება და გვაქვს თუ არა ეს სახეობები?

ახლა ძველ ხეებს ჭრიან და მათ ადგილას ახლებს რგავენ. მაგრამ ახალგაზრდა ხიდან იგივე მასალის მიღება შეუძლებელია, რასაც ძველი ხიდან. რა აზრი აქვს 80-100 წლის ხიდან მასალის მიღებას, რა აზრი აქვს 10 წლის ხიდან მასალის მიღებას? მას ეს სიმკვრივე არ ექნება.

მე მუსიკალურ ინსტრუმენტებს ვამზადებ და თუ ხის ასაკს ვერ ვხედავ, ამ ხისგან რაიმეს დამზადებაში აზრს ვერ ვხედავ. ის რბილი იქნება, სწრაფად მოიხრება. ყველა მასალას თავისი ახირება აქვს, ამაზე სწორად უნდა იფიქრო, სწორად გაიგო და სწორად მოამზადო.

ჩვენ გვაქვს ველური ვერხვი, რომელთა დამუშავება მსუბუქი ხისგან ინსტრუმენტების დასამზადებლად შეიძლება, მაგრამ სპეციალისტი არ გვყავს.

— რამდენად მნიშვნელოვანია კონდიციონერები?

— კონდიციონერები ძალიან მნიშვნელოვანია. სასურველია, რომ ყველა ოთახს ჰქონდეს ვენტილაციის რაიმე ფორმა: ფანჯრის ვენტილაცია, კარის ღიობი ან პატარა ვენტილატორი. კონდიციონერების სწორად მონტაჟი სპეციალისტმა უნდა განახორციელოს, რადგან არასწორმა გადაწყვეტილებებმა შეიძლება გამოიწვიოს წყლის გაჟონვა და სითბოს დაკარგვა ზამთარში.

რატომ არ გვქონდა კონდიციონერის პრობლემა წარსულში? იმიტომ, რომ იატაკი ხის იყო. იატაკის ქვეშ ცარიელი იყო და ყველა ოთახში კონდიციონერი იყო.

— ჯანმრთელობის თვალსაზრისით, როგორი უნდა იყოს ოთახის სწორი ტემპერატურა?
— ზამთარში ჯანსაღი და კომფორტული ოთახის ტემპერატურა დაახლოებით 18–22 °C უნდა იყოს. წარსულში ვენტილაციის პრობლემა თითქმის არ იყო, რადგან იატაკი ხისგან იყო დამზადებული, სახლებს ბუნებრივი ვენტილაცია ჰქონდათ და შენობები „სუნთქავდნენ“.

დღეს ჩვენ გარშემო ხელოვნური მასალებია და ოთახები ხშირად „თერმოსებად“ იქცევა, განსაკუთრებით ბეტონის შენობებში, რომლებსაც პლასტმასის კარები და ფანჯრები აქვთ. ეს იწვევს კონდენსაციას, ტენიანობას და ობის წარმოქმნას.

რაც უფრო მეტი ბუნებრივი ვენტილაციაა, მით უკეთესია ჯანმრთელობისთვის.

ხაზგასმით აღვნიშნავთ, რომ ჩვენი თანამოსაუბრე არ ცდილობს რაიმე ბიზნესისთვის ზიანის მიყენებას და არ ამბობს, უნდა იყიდონ თუ არა ხალხმა, რითაც კიდევ ერთხელ შეგვახსენებს, რომ ყველაფერს თავისი ფასი აქვს და ხარისხიანი მასალა ყოველთვის უფრო ძვირია.

ავტორი-ჰნაზიკ ავეტისიან