ბოლო დროს საზოგადოებაში აქტიური განხილვის თემა გახდა განათლების სფეროში განსახორციელებელი ცვლილებები. სკოლის განათლება ერთი წლით შემცირდება, ბაკალავრის ხარისხი ერთი წლით, ხოლო მაგისტრატურიდან კიდევ ერთი წლით.

ის ფაქტი, რომ სკოლებში განათლება 11 წლიანი გახდება, მრავალი წლის განმავლობაში განიხილებოდა, მაგრამ ამჯერად ეს ოფიციალური გახდა, რადგან პროგრამა პრემიერ-მინისტრმა წარადგინა.

ბევრისთვის 12-წლიანი განათლებიდან 11-წლიან განათლებაზე გადასვლა სწორი და მოსალოდნელი გადაწყვეტილება იყო, რადგან შესაძლებელია მე-12 კლასის პროგრამის სხვა კლასებშიც დაუფლება და რომ გასული წელი ზედმეტია. ბევრი ასევე თვლის, რომ ეს არასწორი გადაწყვეტილებაა, რადგან ეს ბავშვებისთვის სასწავლო დატვირთვის ზრდას გამოიწვევს და განათლების მიღების ევროპულ მეთოდს ეწინააღმდეგება.

ეს ორი მოსაზრება მშობლებსა და მასწავლებლებს შორის ვრცელდება.

Jnews-მა ესაუბრა ახალგაზრდა მასწავლებელს, ანჟელა ღაზარიანს, რომელიც ნინოწმინდის რაიონის ერთ-ერთ სოფელში მეორე ენად ასწავლის ქართულს.

„ჩემი აზრით, ის ფაქტი, რომ განათლების სისტემაში რეფორმებია საჭირო, უდავოა, მაგრამ ინვერსიული რეფორმა, რომელიც 12-წლიანი სკოლის 11-წლიან განათლებად გარდაქმნას ეხება, ჩემი აზრით, დიდად სასარგებლო არ არის. 12-წლიანი განათლება საქართველოში სწორედ ევროპულ სტანდარტებთან შესაბამისობისა და განათლების ხარისხის გაუმჯობესების მიზნით შევიდა.“

ეს ცვლილება განიხილება არა მხოლოდ განათლების სფეროს მუშაკებს შორის, არამედ განათლების მიმღებთა შორისაც – მოსწავლეებსა და სტუდენტებს შორის. ამ თემაზე ანჟელამ განაცხადა:

„რაც შეეხება სტუდენტების აზრს, თამამად შემიძლია ვთქვა, რომ არა მხოლოდ სტუდენტების უმრავლესობა, არამედ მათი მშობლებიც ფიქრობენ, რომ ეს დადებითი ცვლილებაა, მაგრამ, სამწუხაროდ, ეს მცდარი მოსაზრებაა, ბევრი მათგანი მე-12 კლასს დაკარგულად მიიჩნევს და ამ ცვლილებას დადებითად უწოდებს, რადგან ვერ აცნობიერებენ ბევრ, ბევრ გარემოებას, რომლის შესახებაც არ არიან ინფორმირებულნი.“

ანჟელამ აღნიშნა, რომ 11-წლიანი განათლება ახალგაზრდებს ევროპაში განათლების მიღების შესაძლებლობას ართმევს.

„ნებისმიერ ცვლილებას აქვს როგორც დადებითი, ასევე უარყოფითი მხარეები. თუმცა, ამ შემთხვევაში, თუ ტრანსფორმაცია გარდაუვალია და პროგრამა სრულად 11 წელიწადში უნდა განხორციელდეს, მაშინ აუცილებელია, რომ ამ ყველაფრის საერთაშორისო აღიარება მაინც მოხდეს და, რა თქმა უნდა, სწორი მეთოდოლოგიით. ეს არის მინიმუმი, რასაც ვამბობ, მაგრამ თუ ამ საკითხზე სიღრმისეულად იმუშავებენ, შესაძლოა, შემცირებას თავისი დადებითი მხარე ჰქონდეს და საბოლოოდ ყველაზე მნიშვნელოვანი განათლების ხარისხია და არა სწავლის ხანგრძლივობა.“

ამ უკანასკნელმა ხაზგასმით აღნიშნა, რომ თუ პროგრამა სიღრმისეულად არ იქნება შესწავლილი და რისკები არ იქნება გათვალისწინებული, მაშინ დიდი საფრთხე არსებობს, რომ საერთაშორისო საგანმანათლებლო სფეროებთან თანამშრომლობა შესუსტდეს. აუცილებელია იმის უზრუნველყოფა, რომ სტუდენტებმა ისარგებლონ ნებისმიერი საერთაშორისო შესაძლებლობით.

ჩვენი თანამოსაუბრე ასწავლის ქართულს და ჩვენს რეგიონში ქართული ენის დაუფლება საკმაოდ დიდ პრობლემას წარმოადგენს, რადგან აქ არ არსებობს შესაძლებლობა, კომუნიკაციის გზით განვითარდეს ენის ცოდნის დონე და ენის სწავლება სკოლის ფარგლებში რჩება.

„მიუხედავად იმისა, რომ ეთნიკური უმცირესობებისთვის ქართული ენის სწავლება უწყვეტ ხასიათს ატარებს, როგორც უკვე აღვნიშნე, განათლების ხარისხს შინაარსი და მეთოდოლოგია განსაზღვრავს. თუ განათლების ხანგრძლივობა უნდა შემცირდეს, მაშინ პროგრამაც უნდა დაზუსტდეს, განათლების ინტენსივობაც უნდა გაიზარდოს და ამ მიმართულებით კონკრეტული სამუშაოები უნდა ჩატარდეს.“

მასწავლებელმა ისაუბრა მოსწავლეების მოსაზრებაზე ზემოაღნიშნულ ცვლილებაზე.

„ფსიქოლოგიურად, თუ ამ საკითხს შევხედავთ, მოსწავლეები ჯერ კიდევ არ არიან მზად ახალ ცხოვრებაში შესასვლელად და სერიოზული პროფესიული გადაწყვეტილებების მისაღებად, თუნდაც ასაკის თვალსაზრისით. შესაბამისად, მოსწავლეების მზაობა უნდა შეფასდეს არა მხოლოდ მათი ცოდნით, არამედ ფსიქოლოგიური სიმწიფითაც. და რა თქმა უნდა, ამ მხრივ, ჩვენი მასწავლებლების როლი საკმაოდ დიდი უნდა იყოს; ჩვენ უნდა დავუჭიროთ მხარი და დავეხმაროთ ჩვენს მოსწავლეებს სწორი გადაწყვეტილებების მიღებაში.“

ჩვენი შემდეგი თანამოსაუბრე 3 შვილის დედაა, რომელთაგან 2 სკოლის მოსწავლეა. მან თქვა, რომ მისი აზრით, ეს ცვლილება ბავშვებზე როგორც დადებით, ასევე უარყოფით გავლენას მოახდენს.

მისი ერთი შვილი მეშვიდე კლასშია, მეორე კი – მეოთხეში.

„დადებით ეფექტებს შორის შეიძლება აღინიშნოს, რომ ბავშვები სკოლას ერთი წლით ადრე დაამთავრებენ და უმაღლეს განათლებას მეტი დრო ექნებათ დათმობილი. ვფიქრობ, რომ ბავშვებს მე-12 კლასისთვის ხელმისაწვდომი დრო ენების შესწავლას დაუთმონ. თუ 1+4 პროგრამა გაუქმდება, მათ კიდევ ერთი წელი შეეძლებათ ქართული ენის შესწავლა, რათა მოგვიანებით უნივერსიტეტში მარტივად ჩააბარონ“, – თქვა მშობელმა.

მისი თქმით, უარყოფითი მხარე ის არის, რომ სკოლის პროგრამა შესაძლოა ბავშვებისთვის რთული და დამღლელი გახდეს.

2005 წელს პარლამენტმა მიიღო კანონი „ზოგადი განათლების შესახებ“, რომელმაც 12-წლიანი განათლება დააწესა და ამ სისტემაზე გადასვლის პირობებიც დაადგინა. 2008-09 სასწავლო წელს საქართველოს ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლების მოსწავლეები 12-წლიან განათლებაზე გადავიდნენ.